Tysiące wiernych nawiedziły katedrę pod wezwaniem św. Piotra w Trewirze aby modlić się przed wystawioną na widok publiczny Świętą Tuniką Chrystusa. Wyjątkowo uroczystą oprawę zyskała sobotnia Msza św. w kościele św. Maksymina, sprawowana przez ks. kardynała Waltera Brandmüllera w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego.
Uczestniczyli w niej licznie przedstawiciele środowisk tradycjonalistycznych z całej Europy, pośród których wyjątkowe miejsce przypadło członkom ruchu Obrony Tradycji Rodziny i Własności (TFP), w tym polskiego Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. ks. Piotra Skargi oraz Krucjaty Młodych.
Msza święta pontyfikalna sprawowana była w obecności biskupa ordynariusza Trewiru Stephana Ackermanna, zgromadziła też duchowieństwo Bractwa Kapłańskiego św. Piotra oraz Instytutu Chrystusa Króla.
Po Mszy świętej kilka tysięcy wiernych przeszło pod przewodnictwem księży z tradycyjnych bractw kapłańskich, przedstawicieli zakonu mercedarian oraz członków TFP (pośród których znajdował się m.in. książę Bertrand Orléans e Bragança) w uroczystej procesji do katedry, by modlić się przed Świętą Tuniką.
Ks. kardynał Brandmüller odczytał dekret Penitencjarii Apostolskiej o odpuście zupełnym dla uczestników uroczystości. Wierni powitali ten dokument z wielką radością, jako że tym razem biskup miejsca nie zdecydował wystąpić do Stolicy Apostolskiej o odpust zupełny dla wszystkich pielgrzymów nawiedzających Świętą Tunikę. Na koniec uroczystości kardynał Brandmüller poprowadził Nieszpory.
Według tradycji, Świętą Tunikę miała przywieźć z Ziemi Świętej w 326 r. cesarzowa Helena, matka Konstantyna Wielkiego. Poprzednie wystawienie relikwii odbyło się w 1996 r. z udziałem 700 tys. ludzi. Obecne odbywa się w 500. rocznicę pierwszego jej publicznego wystawienia w 1512 r. Ekspozycja Świętej Szaty w 1810 r. przyciągnęła 200 tys. osób, w 1844 r. – ponad milion, a w 1959 r. ponad 1,7 mln.
Zdaniem ordynariusza Trewiru, bp. Ackermanna, czas pielgrzymek do Świętej Szaty jest dla Kościoła okazją do ukazania celu swojego istnienia, jakim jest „prowadzenie ludzkości do Chrystusa”.